• Amazon News

Sprzedawcy uważają, że Amazon dominuje ich ceną

 

Od czasu wejścia na rynek firmy Amazon, miliony sprzedawców na całym świecie stały się źródłem dochodów firmy liczonym w miliardach dolarów. Amazon jednak nie patrzy bezczynnie jak sprzedawcy handlują swoimi towarami na jego platformie. Sam tworzy coraz to więcej nowych marek i sprzedaje swoje produkty po konkurencyjnych cenach. Pozostali sprzedawcy traktują to jako spore zagrożenie dla przyszłości ich biznesu.

W ostatnim czasie sprzedawcy stali się bardziej niespokojni z powodu iż Amazon jest ich bezpośrednim konkurentem. Dane te pochodzą a ankiety przeprowadzonej przed Feedvisor, która odbyła się w zeszłym miesiącu i dotyczyła 1200 sprzedawców. Agencja doradztwa sprzedawcom Amazon stwierdziła, że bezpośrednia konkurencja w sprzedaży z firmą Amazon stała się jeszcze większym problemem w ciągu ostatnich dwóch lat. Był to trzeci co do wielkości problem sprzedawców w zeszłym roku, a obecnie jest to największy problem – według Feedvisor. Osoby prywatne oraz firmy prowadzące sprzedaż na platformie Amazon obawiają się, że firma z Seattle korzysta z danych dotyczących sprzedaży ich produktu oraz bada niszę w której produkt się znajduje. Następnie sprzedaje podobne lub identyczne produkty po niższej cenie, niż sprzedawcy zewnętrzni.

 

Kabel USB od AmazonBasics

 

Jeden ze sprzedawców wyznał, że sprzedaż jego produktu spadła od czasu kiedy Amazon rozpoczął sprzedaż swojej własnej wersji kabla USB do iPhone’a – AmazonBasics. Nie dość, że kabel sprzedawany był o kilka dolarów taniej, to zebrał dziesiątki negatywnych opinii dotyczących przegrzewania się kabla oraz jego skłonności do przepalania. Aktualnie produkt AmazonBasics jest numerem jeden jeśli chodzi o kable ze złączem Lightning – USB.

 

przepalony kabel USB AmazonBasics

 

Sprzedawca dziwi się, że tak duża liczba opinii dotyczących przepalania się kabla nie powoduje, że listing zostaje zablokowany. Uważa, że gdyby na jego listingu wystąpiła taka sytuacja, na pewno zostałby zablokowany. Amazon uważa, że produkty AmazonBasics podlegają tym samym standardom bezpieczeństwa, co inne produkty znajdujące się na ich platformie sprzedażowej.

Podobnie jak większość dużych sklepów detalicznych, niektóre z oferowanych przez Amazon marek są markami prywatnymi. Firma dąży do tego, aby oferować produkty marek własnych, które są porównywalne lub lepsze niż produkty innych sprzedawców. Amazon jednak pozwala klientom wybrać marki i produkty, na podstawie ceny, ocen czy opinii.

 

Prywatne marki od Amazon

 

Wraz z agresywnym rozszerzaniem własnej marki przez Amazon, rosną obawy innych sprzedawców. Pierwsza marka Amazon została wprowadzona w 2009 roku, a obecnie jest ich ok. 80 w kategoriach od mody przez jedzenie dla dzieci po artykuły spożywcze, wynika z kwietniowego raportu L2 Inc, firmy zajmującej się badaniem rynku, w tym marek konsumenckich.

Gdy Amazon wchodzi w nową kategorię produktów, zazwyczaj szybko robi poważne postępy. Na przykład baterie marki AmazonBasics odnotowały 93% wzrost sprzedaży od 2015 do 2016 roku, a ich sprzedaż stanowiła 94% sprzedaży wszystkich baterii na amazon.com – zgodnie z raportem z 1010Data.com (firma zajmująca się analizą danych). Firma odkryła również, że chusteczki dla niemowląt Amazon Elements miały 16% udziału  w rynku całej sprzedaży internetowej, co plasowało je tuż za Huggies i Pampers, które odpowiednio stanowiły 33% i 26% udziału w rynku online chusteczek nawilżających.

Według prezesa firmy Feedvisor Amazon nie gra nieuczciwie, a jego produkty nie stanowią nieuczciwej konkurencji. Można to zauważyć w dowolnym markecie. Znajdują się tam produkty równych marek jak i te oznaczone nazwą marketu. Nie jest to nieuczciwe zagranie, ponieważ klient ma wybór i podejmuje decyzję na podstawie różnych czynników.

Dużym problemem dla sprzedawców zewnętrznych jest fakt, że gigant technologiczny sprzedaje te same lub podobne produkty poniżej sugerowanych przez producenta cen detalicznych. Anthony Monfet, który przez ponad dekadę sprzedawał towary na Amazon za pośrednictwem trzech różnych sklepów przyznał, że w 2010 roku jeden z jego najlepiej sprzedających się produktów, kalendarz Hubble Space Telescope, przestał się sprzedawać. W tym samym czasie Amazon wprowadził do obrotu podobny produkt o 5 dolarów taniej.  Rok wcześniej w 2009 roku sprzedawał dziennie do 15 namiotów Coleman, $199 za sztukę. Amazon zaczął oferować ten sam produkt za $119. Inna firma o nazwie Rain Design zanotowała znaczny spadek sprzedaży ich produktu – aluminiowego stojaka na laptopa, po tym jak Amazon rozpoczął sprzedaż swojej wersji stojaka za połowę ceny.

 

Zbieranie danych przez Amazon

 

Amazon ma również przewagę, jeśli chodzi o gromadzenie danych dotyczących zakupów na swojej platformie, do których nie mają dostępu krajowe marki czy sprzedawcy zewnętrzni. Gigant może śledzić sposób przeglądania, zachowanie podczas robienia zakupów, kliknięcia na stronie. Daje to dostęp do ogromnej puli informacji czego szukają klienci i do kogo kierować reklamy przy użyciu bardziej przystępnych cenowo produktów Amazon.

Technologiczny gigant przyznał, że posiada te same informacje, co każdy inny sprzedawca online czy offline posiadający własny sklep. Informacje takie jak Bestsellery, Movers & Shakers, rekomendacje czy opinie są dostępne publicznie. Celem Amazon jest oferowanie klientom szerokiej gamy produktów do wyboru, a marki prywatne rozszerzają ofertę.

Khan z Open Markets Institute powiedział, że sądy są na wczesnym etapie opracowywania zasad prawnych dotyczących prawa antymonopolowego i konkurencji w erze handlu elektronicznego. Chociaż prawo antymonopolowe i polityka konkurencji miały do czynienia z podobnym postępowaniem w przeszłości, sądy i organy ścigania w ostatnich dziesięcioleciach w dużej mierze skupiały się na skutkach cenowych.

Główną różnicą jest to, że firmy, które zarówno kontrolują infrastrukturę, jak i konkurują na platformie z innymi sprzedawcami, mają większą zdolność nadużywania swojej pozycji, biorąc pod uwagę wszystkie dane i informacje, do których Amazon ma dostęp.

 

Jeden z zewnętrznych sprzedawców, który zarabiał na życie sprzedając sprzęt tenisowy na Amazon od 2012 roku, przyznał że sprzedaż jego produktów spadła od momentu kiedy Amazon wprowadził podobne produkty za cenę minimalną ustaloną przez producenta. Gigant przyznaje, że zawsze ustalał ceny detaliczne niezależnie i wierzy w zapewnianie swoim klientom jak najlepszej jakości.

 

Źródło: https://www.buzzfeed.com/leticiamiranda/amazon-sellers-say-the-tech-giant-is-crushing-them-with?utm_term=.vyGNyxqv2#.lcrBvra1G 

 

Sprzedawcy uważają, że Amazon dominuje ich ceną Ocena: ★★★★★ 5 na podstawie 1 opinii
5 1
Rating
By |2018-08-11T08:25:15+00:00Czerwiec 25th, 2018|Aktualności|0 Comments

Zostaw Komentarz