• Amazon News

Czy Amazon Prime powinien być darmowy dla wszystkich?

 

Jeśli szukałeś dowodu na to, że Amazon wykorzystuje swoją stale rozwijającą się zdolność wysyłkową i dystrybucyjną aby stać się bezkonkurencyjnym w tej dziedzinie, to może być jeden z nich:

Gigant technologiczny ogłosił w kwietniu że jego usługa Prime, która kosztuje $119 na rok i zapewnia nielimitowaną, dwu dniową wysyłkę  większości zakupionych towarów oraz kilka innych benefitów, przekroczyła 100 milionów użytkowników.

Rządy stanowe przekierowały ogromne sumy pieniędzy z lokalnych inicjatyw edukacyjnych, projektów infrastrukturalnych i małych firm, aby pomóc Amazonowi budować magazyny, centra danych i inne filary sieci Prime. Po ponad dekadzie rozwoju Amazon Prime pora sprawdzić czy opcja ta powinna być dostępna za darmo dla wszystkich użytkowników.

Od swojej premiery w 2005 roku, Prime stał się detalicznym odpowiednikiem „Gwiazdy Śmierci”, zdolnej do zatarcia dekadowych przedsiębiorstw. Platforma znajduje się pod wyłączną kontrolą imperium Amazon, co jest niezwykłym wyczynem dla CEO Jeffa Bezos’a. Choć wielu przypisuje sukces Prime zdolnościom biznesowym Bezos’a, duże znaczenie miało również wsparcie rządku w kwestiach podatkowych.

Prime mógł powstać, ponieważ stany, a nawet rząd federalny, pozwolił Amazonowi na wiele wyjątków. Na przykład US Postal Service miała zasadę, że w niedzielę nie dostarcza poczty – aż do 2013 roku, kiedy Amazon zawarł porozumienie z pocztą, aby znieść ograniczenie dostaw w niedzielę przynajmniej dla przesyłek Amazon oraz Priority Mail Express.

Od 2015 roku Amazon zyskał od Państwa oszałamiającą pomoc finansową w wysokości 241 milionów dolarów. Wynika to z badań grupy adwokackiej: Thomasa Cafcasa i Grega LeRoya, dla Jobs First. Tak wielka pomoc jest wynikiem ulg w podatku od nieruchomości, podatku dochodowym od osób prawnych i co może być najważniejsze, zwolnień z podatku od sprzedaży.

Stany przekonywały, że pomoc w rozwoju Amazon korzystnie wpłynie na rozwój gospodarczy, a mieszkańcy wielu stanów będą mogli znaleźć pracę. Jednak koszty tego „rozwoju gospodarczego” w Seattle były ogromne. Czynsze za mieszkania wzrosły, przez co podniósł się również wskaźnik bezdomności. W 25 stanach, w których Amazon otworzył magazyny obiecane zyski z pracy nie przyniosły skutku. Ilość miejsc pracy na magazynie rzeczywiście wzrosły po tym jak Amazon przeniósł się do miasta, lecz zyski te jedynie pokryły straty innych gałęzi przemysłu, które na tym ucierpiały, np. handel detaliczny.

Amazon długo unikał zbierania podatku od sprzedaży, co pozwoliło mu utrzymać niezrównane ceny i zmiażdżyć konkurentów. Rosnące przychody pozwoliły firmie zainwestować w ogólnonarodową sieć dystrybucji „centrów sortowniczych” i zaplecza logistycznego – bez których obecny Prime by nie istniał. Rok po roku stany tracą miliardy wpływów z podatków. Tylko w 2016 roku luka w podatku od sprzedaży dla sprzedawców internetowych kosztowała państwo ponad 17 miliardów dolarów.

Dziś może się wydawać, że dni unikania podatków przez Amazon dobiegły końca, ponieważ gigant technologiczny ostatecznie zbiera podatek od sprzedaży przedmiotów, które sprzedaje bezpośrednio konsumentom. Jednak nadal domaga się wyłączenia z rynku online transakcji zewnętrznych, powołując się na mit, że jest to tylko internetowe centrum handlowe.

W ciągu ostatnich dwóch lat Waszyngton i Pensylwania zamknęły tę lukę uchwalając przepisy o pobieraniu podatków od Amazon. Jednak w pozostałych 43 stanach gigant zachowuje swój wolny od podatków status.

Amazon nadal żąda ogromnych ulg podatkowych i innych zachęt ekonomicznych od miast walczących o to, aby stać się siedzibą HQ2. Nie można zaprzeczyć, że sukces Prime napędzany był poważnym naruszeniem zaufania publicznego, którego dopuścił się Amazon i dodatkowo wspierały rządy stanowe w całym kraju.

Jaka zatem jest prawdziwa historia tego, jak Prime przekroczył 100 milionów członków? Czy usługa zbudowana za pieniądze podatników nie powinna być dostępna dla wszystkich za darmo?

 

Źródło: https://edition.cnn.com/2018/05/30/opinions/why-amazon-prime-should-be-free-to-the-public-rafelson/index.html

 

Czy Amazon Prime powinien być darmowy? Ocena: ★★★★★ 5 na podstawie 1 opinii
5 1
Rating

 

By |2018-08-12T10:10:54+00:00Czerwiec 8th, 2018|Aktualności|0 Comments

Zostaw Komentarz